onsdag den 21. september 2011

Her bor jeg

Her får I udsigten fra mit værelse:

Jeg bor hos Yara og Ramiro i et stort flot hus i det sydlige La Paz.
De tilhører den velstillede mestiz middelklasse og bor i et område, der ligger lidt lavere end det øvrige La Paz (3600 meter over havet) og dermed har et lidt mere lunt og venligt klima. Zona Sur er fyldt med fine villaer og byggepladser, butikker og cafeer, og adskiller sig klart fra det kaotiske, osende og noget forfaldne centrum, som til gengæld har mere liv og charme.

I huset bor også døtrene Yara og Neva, som begge er i 20erne, og en amerikansk udvekslingsstuderende, Bridget. Alle i familien er rigtig søde, engagerede og hjælpsomme, jeg har virkelig været heldig!
Jeg skal dog lige vænne mig til at være blevet en del af et boliviansk hjem – fx. at have en værts-mor, der ringer og er bekymret, hvis jeg kommer sent hjem eller er i en ’farlig’ bydel, og som smører madpakke og spørger flere gange dagligt, om jeg er sulten. Yara har arbejdet i udviklingssektoren i mange år, men nu er hun pensioneret og har dedikeret sin tid til at passe huset, familien og lære at lave mad:

Hver dag til frokost bliver der serveret tre retters menu. Supper af quinoa og grøntsager, som jeg aldrig har set før, friturestegt banandej fyldt med hakket kød, ørred fra Titicaca-søen, kartofler i alle afskygninger – små og store, lilla og brune, søde og melede eller frysetørrede og kogte – kylling stegt i cola og chili, lækre frugter og blævrende grøn jelly…

En søndag hvor Yara, Ramiro (tv.) og en ven griller chorizos - og ko-yver...

Ramiro og Yara er rygende uenige, når det kommer til politik, og det er et yndlings-diskussionsemne i huset. Han kommer fra lavlandet (hvor oppositionen er stærk) og hun fra La Paz (hvor Evo Morales har fået flest stemmer), hvilket virker til at præge deres syn på Bolivias aktuelle situation.
Det er ret sjovt at spørge dem om de demonstrationer og konfrontationer, vi ser sammen i tv, og så få to helt forskellige forklaringer på, hvordan tingene hænger sammen: Er Bolivia et levende demokrati, eller er det ren anarki?

2 kommentarer:

  1. Næsten som at være der selv - hvor er det dejligt! Du skriver skønt, jeg glæder mig til mere ;-) stort knus og sus fra Marie (og Ingrid)

    SvarSlet
  2. Flynder? Den ved jeg ikke lige hvor kommer fra...

    SvarSlet